رتبه کشوری

در این مقاله توضیح داد شد که رتبه کشوری چیست و چه تفاوتی با رتبه در سهمیه کنکور سراسری دارد در انتها در خصوص مهم ترین رتبه برای انتخاب رشته کنکور صحبت شد.

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم رتبه کشوری تنها بیانگر این است که هر داوطلب در میان تمامی افراد شرکت کننده در گروه آزمایشی امتحانی در چه جایگاهی قرار داشته و نفر چندم است.

برای مشاوره رتبه کشوری در کارنامه کنکور

برای مشاوره رتبه کشوری در کارنامه کنکور

یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین مراحل بعد از شرکت در آزمون سراسری، انتخاب رشته و آنالیز کارنامه داوطلب می باشد. هر داوطلب زمانی که کارنامه کنکور خود را دریافت می کند، با جداول و رتبه های مختلفی روبرو می شود که در صورت عدم اطلاع از کارایی این رتبه ها در هنگام انتخاب رشته، ممکن است دچار سردرگمی شده و حتی باعث انتخاب رشته ضعیفی هم شود.

برای داشتن یک انتخاب رشته موفق حتما باید با جزئیات کارنامه خود و رتبه ها (با وجود سهمیه و بدون وجود سهیمه) آشنایی کامل داشته باشید. یکی از گزینه هایی که در کارنامه نهایی داوطلبان کنکور، وجود دارد، رتبه کشوری هر فرد می باشد. رتبه کشوری چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ در انتخاب رشته چه مقدار و تا چه اندازه باید به رتبه کشوری اهمیت بدهیم و آیا ملاک نهایی برای پذیرش دانشجو همین رتبه کشوری می باشد؟

در این مقاله به طور کامل به این سوالات پاسخ دادیم تا داوطلبان کنکوری پس از دریافت کارنامه اولیه خود معنای رتبه کشوری را دانسته و از کاربردهای این رتبه اطلاع کافی داشته باشند. برای اطلاع از جزئیات رتبه کشوری در کنکور سراسری تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

رتبه کشوری چیست ؟

در کارنامه اولیه کنکور سراسری چندین نوع رتبه وجود دارد که ممکن است بسیاری از داوطلبان از کاربردهای این رتبه ها اطلاعی نداشته و ندانند که با توجه به کدامیک از این رتبه ها باید دست به انتخاب رشته بزنند!

رتبه های موجود در کارنامه کنکور سراسری عبارتند از رتبه کشوری، رتبه در سهمیه، رتبه در زیرگروه (بدون سهمیه)، رتبه کل در سهمیه. هر یک از این رتبه ها نشان دهنده جایگاه فرد در میان داوطلبان شرکت کننده در یک سهمیه مشخص می باشد، اما مهم ترین رتبه که زمان انتخاب رشته کنکور سراسری با آن سروکار داریم رتبه در سهمیه در زیر گروه مورد نظر می باشد.

بسیاری از افراد بر این باورند چون کنکور سراسری یک آزمون هماهنگ کشوری می باشد، رتبه کشوری عددی مهم محسوب شده و اهمیت زیادی دارد. اما باید بگوییم رتبه کشوری یعنی رتبه داوطلب بین تمام داوطلبان شرکت 

کننده بدون اعمال سهمیه. به عبارتی رتبه خالص خالص داوطلب در کنکور سراسری می باشد که معمولا در انتهای جدول رتبه بندی داوطلب قید می شود.

از آنجایی که ملاک پذیرش در تمامی دانشگاه ها و در رشته ها، بر اساس سهمیه های متفاوتی صورت گرفته و ظرفیت معینی برای هر سهمیه در نظر گرفته شده است، پس ملاک اصلی برای انتخاب رشته رتبه فرد در سهمیه، می باشد.

اهمیت رتبه کشوری برای انتخاب رشته

به طور کلی باید بگوییم، رتبه کشوری همان رتبه فرد بدون در نظر گرفتن سهمیه های کنکور سراسری می باشد که تنها برای نشان دادن جایگاه و رتبه شما در بین تمامی افراد شرکت کننده در گروه آزمایشی شما می باشد. به طور علنی رتبه کشوری نقش چندانی در انتخاب رشته بازی نمی کند.

آنچه که مهم است رتبه شما در زیرگروه هاست، حال ممکن است این سوال پیش آید که زیر گروه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در هر گروه آزمایشی تعداد زیادی رشته دانشگاهی وجود دارد که به طور کامل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ذکر می شوند و بر اساس اهمیت هر درس در آن طبقه بندی و به اصطلاح گروه بندی می شوند.

به عنوان مثال رشته پزشکی و دندانپزشکی در زیر گروه شماره یک رشته علوم تجربی قرار دارند، به همین ترتیب رشته های پرستاری، مامایی، زمین شناسی، مهندسی کشاورزی، و غیره هرکدام در زیرگروه های خاصی رتبه بندی شده اند.

ملاک و معیار هر داوطلب که قصد شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری را دارد، رتبه در زیرگروه مورد نظرش می باشد. به طور مثال فردی که به رشته پزشکی علاقمند است باید ببیند رتبه در سهمیه وی در زیر گروه یک چه عددی می باشد. با علم به این قضیه و با کمک نرم افزارهای مجازی انتخاب رشته می توانید به این نتیجه برسید که آیا با رتبه اکتسابی شما امکان قبولی در رشته مورد نظر وجود دارد یا خیر.

تفاوت رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه

همانطور که در پاسخ به سوال "رتبه کشوری چیست" گفته شد، رتبه کشوری یعنی رتبه خالص و بدون هیچ گونه سهمیه برای داوطلب. همچنین گفتیم که مهم ترین ملاک برای پذیرش باید رتبه فرد در زیرگروه ها و رتبه در سهمیه باشد.

بنابراین رتبه کشوری نقش چندانی در پذیرش دانشگاه های سراسری ندارد، پس از ادغام کنکور سراسری و دانشگاه ازاد، از سال 92 تا سال گذشته ملاک پذیرش دانشگاه آزاد رتبه کشوری داوطلب بود و به طور کلی نوع پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد براساس رتبه خالص و بدون سهمیه فرد بود نه رتبه در سهمیه! البته دو سالی می باشد که نحوه پذیرش در دانشگاه ازاد نیز دچار تغییراتی شده و داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند می بایست بر اساس رتبه در سهمیه فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند.

رتبه کشوری

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری چیست؟ رتبه اصلی کنکور جهت پذیرش در دانشگاه های سراسری و آزاد تفاوت رتبه کشوری با رتبه کل در سهمیه نهایی

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری چیست؟

کارنامه کنکور که نحوه دسترسی به آن از طریق سایت سنجش می باشد ممکن است در نگاه اول، بسیار پیچیده و غیر قابل درک باشد که به همین دلیل مطالعه توضیحات کارنامه کنکور جهت آگاهی از جایگاه خود در میان رقبا و شانس پذیرش در رشته و دانشگاه الزامی است. یکی از موارد مندرج در کارنامه، رتبه کشوری بوده که با وجود رتبه سهمیه نهایی موجب سردرگمی شده و سوالاتی مانند اینکه رتبه اصلی کدام است؟ را ایجاد می کند.

رتبه کشوری در کارنامه کنکور سراسری نشان دهنده جایگاه داوطلب در میان تمام شرکت کنندگان بدون اعمال سهمیه می باشد.

رتبه کشوری چیست؟

در نگاه نخست به نتایج اولیه کنکور سراسری موارد بسیاری با عنوان رتبه به چشم می خورد اما نکته اصلی این است که داوطلب بداند چه رتبه ای جهت پذیرش در دانشگاه ها مورد نظر قرار می گیرد. یکی از رتبه های موجود در کارنامه، رتبه کشوری داوطلب بوده و ممکن است برخی بر این باور باشند که این رتبه همان رتبه اصلی و معیار سنجش دانشگاه ها است.

درحالی که این طرز تفکر تقریبا اشتباه است و رتبه مذکور تنها به منظور نشان دادن جایگاه شما بین تمام شرکت کنندگان آزمون سراسری و بدون اعمال سهمیه ذکر شده پس بنابراین جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع رتبه در سهمیه کنکور سراسری که با هدف برقراری عدالت آموزشی میان شرکت کنندگان در کنکور لحاظ شده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تاثیر رتبه کشوری در انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد

از آنجایی که رتبه کشوری بدون اعمال هیچگونه سهمیه ای لحاظ شده است، در پذیرش داوطلبان نیز نقش مهمی ایجاد نمی کند. رتبه اصلی که معیار پذیرش افراد در انتخاب رشته کنکور می باشد، همان رتبه در سهمیه نهایی برای هر زیر گروه بوده و پذیرفته شدگان در زمان انتخاب کد رشته محل خود بایستی به این مورد توجه ویژه ای داشته باشند.

پس در نتیجه میزان اهمیت رتبه کشوری بسته به این دارد که شما داوطلب تحصیل در کدام دانشگاه ها هستید. اگر مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه و یا دوره های دیگر غیر از آزاد هستید، رتبه کشوری شما بدون تاثیر بوده ولی همان طور که گفته شد، اگر به انتخاب رشته دانشگاه های آزاد مجاز شده اید، باید بدانید که رتبه کشوری است که جهت پذیرش شما مورد سنجش قرار می گیرد. در نظر داشتن این مورد می تواند در انتخاب لیست رشته های مورد نظرتان، بسیار مثمر ثمر واقع گردد.

تفاوت رتبه کشوری و رتبه کل در سهمیه نهایی

همان طور که گفته شد، جایگاه کشوری داوطلب در کارنامه کنکور سراسری برای پذیرش در دانشگاه های دولتی اهمیتی ندارد. اما برای قبولی دانشگاه آزاد نمره کل یا همان تراز کسب شده داوطلبان در آزمون سراسری مد نظر قرار گرفته و میزان رتبه در سهمیه داوطلب ها، برای دانشگاه های آزاد از اهمیت کمتری برخوردار هستند. در نتیجه می توان تفاوت این دو رتبه موجود در کارنامه کنکور را تنها در ملاک پذیرش قرار گرفتن هرکدام برای دانشگاه های آزاد و سراسری در نظر گرفت.

سوالات متداول

1- رتبه کشوری چه معنا و مفهومی دارد؟

رتبه کشوری هر داوطلب نشان دهنده جایگاه وی در میان تمام شرکت کنندگان بدون اعمال سهمیه می باشد.

2- کدام رتبه کارنامه کنکور سراسری در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری تاثیر بیشتری دارد؟

در پذیرش نهایی داوطلبین رتبه سهمیه نهایی در هر زیر گروه مد نظر قرار می گیرد.

3- برای پذیرش در دانشگاه آزاد کدام رتبه کارنامه کنکور سراسری مهم می باشد؟

برای پذیرش در دانشگاه های آزاد رتبه و تراز کل داوطلبین در نظر گرفته می شود و رتبه ها از اهمیت کمتری برخوردار هستند.